fredag den 22. november 2013

HUMIRA




Jeg er godt nok ikke glad for det medicin, og på samme tid, så er min krop dybt afhængig af det. Det hjælper mig uden tvivl, men jeg synes bivirkningerne er mange. Det er jo rigtig svært at sige, hvad der reelt er bivirkninger, og hvad der er fra sygdommene. Jeg er så heldig, at Humira er medicin, som hjælper på alle mine sygdomme.

Den dag, hvor jeg tager min Humira, så tager jeg altid lidt ekstra smerterstillende. Det er ikke på grund af, at jeg ikke kan lide at stikke mig i maven, eller fordi det er slemt, men jeg gør det, da jeg synes, jeg nemmere kommer igennem dagen. Jeg får en følelse af sygdom i kroppen. Det er så svært at forklare, men jeg prøver. Det føles som om, at min krop ryster indvendig, er træt, utilpas, jeg får hovedpine, og faktisk kan mine øjensmerter forværres i de dage, selvom det er samme medicin, som mindsker inflammationen i mine øjne. Min mave giver problemer, der hvor jeg har forsnævringer. Da Humira jo også bevirker, at jeg ikke skal så meget på toilettet hver dag. Det er jo sikkert hvad de fleste ønsker sig. Men min krop har det bedst, når jeg kommer på toilettet flere gange om dagen, det er sikkert pga de forsnævringer, som jeg har i maven, og har haft længe nu. Jo tyndere det som passere er, jo bedre. Faktisk har jeg dage, hvor flydende mad er det bedste for min mave, og det ved jeg jo godt ikke er holdbart for mig, når jeg vejer 48-50 kg. Men Humira er også en lille djævel. Det får min krop til at svulme op, og det kan jeg bestemt ikke lide. Sidder faktisk lidt over hele kroppen, men det er i mit ansigt, at jeg ser det mest. Det er ikke en akut allergisk reaktion, med voldsomme hævelse, men mere en mild reaktion, som varer nogle dage. Vi bliver vist aldrig de bedste venner, mig og min Humira.