onsdag den 20. november 2013

John F. Kennedy´s sygdom

Kennedy familien har altid fascineret mig. Familien havde en vis mystik over sig. Uadtil levede de "the american dream", men deres liv var alligevel fyldt med tragedier. Jaqcueline Kennedy med sin skønhed og elegance, et stilikon som få. Jeg er vild med hende.


Men hvorfor nu det skriveri om dem? Jeg har altid undret mig over, hvad John F. Kennedy fejlede, vidste godt, at han var syg, men ikke hvad han fejlede. Derfor gik jeg igang med at google lidt. Han havde addisons sygdom, men han havde også en anden sygdom, nemlig colitis. En sygdom, som på mange punkter minder om min mave-tarm sygdom, Crohn. Han blev syg som 13 årig, men levede som så mange andre i mange år, uden at få en diagnose. Han fik i tiden som præsident meget medicin, og jeg ville bestemt være uden sund fornuft, hvis jeg dagligt skulle indtage de mængder, som han gjorde. Måske derfor var hans bror der altid for ham, så brødrene sammen kunne tænke. Men det var så lige min tanke om det...
Men det som undrer mig mest er, at han på trods af, at være plaget af meget sygdom faktisk er præsident for USA. Jeg er imponeret. Men det er da en "solstråle historie" rent sygdoms mæssigt, at det er lykkedes for ham. SÅ FØLG JERES DRØMME...


Tænker, at John F. Kennedy på ovenstående billede ligner en, som har fået en voldsom prednisolon kur, hvilket han ofte fik. Jeg har selv fået meget prednisolon i perioder, og kan se mange ligheder mellem ham, jeg selv og andre som får det i perioder. Men hvor jeg dog hader det medicin, selvom dets virkning er fantastisk. Sjældent, har jeg i mit liv oplevet, at være så ulykkelig. Jeg er ude af stand til at kende mit eget spejlbillede, men også dem jeg kender, begynder at sige; "undskyld Rikke, men jeg kunne ikke lige kende dig..." Men John F. Kennedy er jo egentlig samtidig et godt eksempel på, at  nogle sygdomme ikke umiddelbart er synlige for andre eller for hans vedkommende hele verden.

Mange mennesker lever et liv med kroniske sygdomme, som er skjult for andre mennesker. Og hold da op, hvor kan det være svært, at håndtere. Det er både familiemæssigt, når det gælder venskaber, arbejde, drømme om fremtiden. Det at være kronisk syg er så indgribende i ens liv, og jeg oplever, at mange mennesker ikke er i stand til at forstå, hvordan sådan et liv egentlig er...