mandag den 6. januar 2014

Low FODMAP diet

Så er der boller, efter den nye bog, som jeg har købt. De smager dejligt:-)






Det her er bogen, som jeg nu vil forsøge at følge. Bliver hele familien, som kommer til at følge den, så nu håber jeg, at de er med på at prøve det af.





Nu skal vi prøve at undgå eller begrænse en gruppe af kulhydrater, som kaldes FODMAPs , da det er dem, som giver maven mange problemer. Godt, at jeg har bogen at kigge i, så er det nemmere at få overblik over hvad jeg skal undgå, når jeg køber ind og laver maden til os. Dejligt, hvis der er noget at vinde på det. Mange skriver om god effekt af dette, så jeg håber, at mine problemer udenfor maven også vil reagere positivt på det. Faktisk er mine led ret slemme her i tiden.
Har jo været i Norge og holde jul, og mine ben kunne bestemt ikke lide at komme i skistøvlerne, så mine skinne ben var helt hævet op, og bare bukser som kørte over benene var meget smertefuldt. Min rygsøjle har været hævet, mine knæ, nogle fingre led, og så har jeg også endnu engang rendt ind i en omgang forkølelse, som straks giver mig flere smerter i ansigtet og giver mig en fornemmelse af tandpine:-(, men jeg er igang med næseskylning og nasonex spray, men det har været der i tre uger nu, selvom at jeg inden jul fik lavet en operation i kæbe- og bihulerne, hvor det klippede kanalerne op til fire gange størrelse, men helt godt er det ikke endnu. Det blev gjort pga kronisk kæbe- og bihulebetændelse. Måske jeg har brug for lidt pincillin, men ser lige an lidt endnu. Nu idag, så er børnene afsted og min mand på arbejde efter juleferien, som også er hård for mig, selvom jeg også har nydt den. Men måske ro er godt igen nu for mig, så jeg kan komme lidt mere ovenpå igen. Faktisk cyklede Sebastian i børnehave idag, og jeg tog en lille stille løbetur mens han cyklede derop, skal bare have brugt min krop lidt, selvom den brokker sig over det. Måske det er af medicinen, men mine ben har været hævet her i julen, måske på grund af gigt problemerne. Faktisk føler jeg mig lidt små hævet overalt på kroppen. Jeg hader det, men et nyt år byder vel på nye udfordringer og muligheder, så jeg må forsøge denne diet nu. 
Den 26. Januar skal jeg til Århus, og mødes sammen med andre fra CCF foreningen. Jeg har fundet en anden, som bor tæt på mig, og jeg har fået lov til at køre med hende derud. Jeg har ikke været med til disse møder før, men glæder mig til at møde dem, da jeg "kender dem lidt" fra den lukkede gruppe på Facebook, som kun er for os, som har sygdommene.